Familie de Ligne
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Familie de Ligne


 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

 

 Aankomst Josephus

Go down 
2 posters
AuthorMessage
josephus
Bibliothecaris
josephus


Posts : 43
Woonplaats : Muiden
Beschrijving : Opgeleidt te kruisherenklooster van Sint Agatha
Humeur : Immers warrig en vol met kennis

Aankomst Josephus Empty
PostSubject: Aankomst Josephus   Aankomst Josephus Icon_minitime1Tue Mar 01, 2011 3:09 am

Langzaam lopende, door zijn treuzelende ezel, loopt Josephus over de weg die naar het Muiderslot loopt. In de verte kan hij de vlaggen van de familie de Ligne al zien. Mopperend slaap hij zijn ezel op het achterwerk met een twijg, maar meer dan een luid kabaal is het magere resultaat.

Josephus zucht. Wellicht heeft de ezel honger, snapt dat bakbeest dan niet dat we er bijna zijn? Josephus pakt de brief nog eens uit zijn zak van Burggraaf Raboude, die na de dood van Graaf Ghislenius, naarstig op zoek is naar een Bibliotheekaris. Josephus krabt zich eens achter het hoofd. Heeft hij de juiste keuze gemaakt? Als assistent van de bibliotheekaris in het kruisherenklooster van Sint Agatha kon hij wellicht meer bereiken, echter het kloosterleven was zwaar geweest voor Josephus en aldus was de keuze snel gemaakt.

Deze ezel was moe daar Raboude verschillende religeuze werken had verzocht, en ondankt dat vele nog niet waren gekopieert, sommigen waren al klaar of kopieen waren voorradig.

Na een tijdje leek de ezel weer wat schappelijker. het sappige gras rond de slotgracht van het slot deden de spieren van de ezel goed schijnbaar en samen sukkelden ze naar de poorten.

Josephus keek naar de imposante poorten, waar een kleinere deur openstond en vele bedienden haastig in en uit kwamen met karren en dieren. Josephus stapte naar binnen en melde zich bij de poortwachters.


Gegroet wachters van de familie de Ligne. Zie hier mijn getuigschift welke ik aan u overleg daar ik mijn positie kan inkleden als zijnde bibliotheekaris van de familie de Ligne. Moge Jah ons bijstaan in onze arbeid.


Back to top Go down
Raboude
Pater Familias
Pater Familias
Raboude


Posts : 498
Humeur : Eeuwig gebrom

Aankomst Josephus Empty
PostSubject: Re: Aankomst Josephus   Aankomst Josephus Icon_minitime1Tue Mar 01, 2011 3:44 am

IJverig werkte Raboude in zijn kamer in Muyden, de ene duif na de andere vloog zijn raam uit. Nu Ghislenus overleden was, moesten Silvain en hemzelf hier af en toe komen kijken om alles netjes te houden. De soldaten waren bijna gaan lopen nadat hun trotse heer begraven was, maar net op tijd hadden Raboude en Silvain hen overtuigd om te blijven. Voor een royaal loon ook... Maar Muyden moest en zou een trotse baronnie blijven, Ghislenus zou het niet anders gewild hebben. Dus had Raboude personeel gezocht, en boeken besteld om de bibliotheek weer een prachtige uitstraling te geven, een schrijver als Ghislenus waardig.

Toen een wachter aanklopte, schrok hij dan ook enorm, en maakte een inktvlek op zijn laatste brief. Hij wilde uitvliegen tegen de soldaat die hem gestoord had, maar hield zich net op tijd in. Bibliothecaris aangekomen? Ah, eindelijk! Je zou denken dat hij op een ezel naar hier is gereden! Snel liep hij naar beneden, en kwam al gauw tot de vaststelling dat het inderdaad een ezel was. Hm. Juist. Uiteraard, een bibliothecaris is geen rijke ridder met vier paarden en een koets...

Hij liet de poort openen, en keek streng naar de man. Voor de bibliotheek van Ghislenus was niemand goed genoeg! Nou ja. Bijna niemand. Hij besloot de man maar meteen op het rooster te leggen, in het slechtste geval kon hij hem nog altijd terugsturen.


Gegroet here. Josephus neem ik aan? Welkom in Muyden. U bent vertrouwd met de geschiedenis van deze plaats mag ik hopen?
Back to top Go down
josephus
Bibliothecaris
josephus


Posts : 43
Woonplaats : Muiden
Beschrijving : Opgeleidt te kruisherenklooster van Sint Agatha
Humeur : Immers warrig en vol met kennis

Aankomst Josephus Empty
PostSubject: Re: Aankomst Josephus   Aankomst Josephus Icon_minitime1Wed Mar 02, 2011 3:26 am

Gegroet here. Josephus neem ik aan? Welkom in Muyden. U bent vertrouwd met de geschiedenis van deze plaats mag ik hopen?

Een wat knorrige kale man, waarschijnlijk de drossaard van het slot, gewent aan het geven van orders staat voor Josephus.

Eh, juist ja, het Muyderslot, waar we nu zijn ja. Josephus, maakt een kort buiging, en vervolgt zijn gedachtengang
Goedenmorgen, eh heer, mijn naam is inderdaad Josephus en op aanvraag van Burggraaf Raboude de Ligne Josephus frommelt nu wat uit zijn zak, een brief naar het schijnt... aan het kruisherenklooster van Sint Agatha om een monnik te sturen voor het indexen en inrichten van de wijlen graaf Ghislenus de Ligne ben ik gezonden aldus.

Josephus plaats nu een stapelte zware boeken op een zeitafel, ze worden zwaar.


Dan uw vraag het Muyderslot, immers een mooie locatie aan de Vecht nietwaar, nog gebouwt door Graaf Floris, herbouwt door graaf Aalbrecht van Holland, Zeeland en Henegouwen tevens hertog van het germaanse Beieren nog niet zo lang geleden. Verhalen over zijn geestzieke broer waren nog immer rond in het Schravenhage. Dat was rond de tijd dat Graaf Ghislenius werdt geboren als ik me het goed herinner. Aalbrecht is zo bekend bij ons daar we goed samenwerken met klooster dat hij oprichte in Schravenhage. Onze prior heeft daar nog gestudeerd. Helaas ben ik nimmer in het Voorhout geweest, maar soit, wellicht later. De paden van Jah zijn ondoorgrondelijk.

Wat warrig krabt josephus zichzelf nu aan het hoofd.

eh waar hadden we het over, eh juist het Muyderslot. Buitengewoon mooi gebouw, mijn beste, en toegekent door de Graven van Holland aan Graaf Ghislenius in, eh, eh, juist, 23 December 1455. Was het niet IJsbrand van Alkemade Floriszoon die nog deze uitbreidingen hier heeft overzien. Het is ook allemaal een beetje vaag in het hoofd soms. Wellicht een maaltijd zou helpen. Echter, nu is het slot onder beheer van eh ja wie eigenlijk. Wellicht kan deze index ter inzage zijn in de bibliotheek alhier?

Josephus kijkt hoopvol naar de drossaard met betrekking tot het stallen en wellicht slachten van de ezel, een plaats voor rust voor hem en de boeken, en wellicht in de toekomst een audience met de Burggraaf zelf.
Back to top Go down
Raboude
Pater Familias
Pater Familias
Raboude


Posts : 498
Humeur : Eeuwig gebrom

Aankomst Josephus Empty
PostSubject: Re: Aankomst Josephus   Aankomst Josephus Icon_minitime1Thu Mar 03, 2011 3:56 am

De man maakte een korte buiging. Alvast geen slecht begin, dacht de Burggraaf. Maar hij begon te grijnzen bij Josephus' eerste woorden over Graaf Albrecht, en die grijns werd almaar breder. Toen de monnik uitgesproken was, nam Raboude dan ook meteen zijn hand vast en schudde die krachtig en hartelijk.

Prachtig! Prachtig! Een man met geschiedenis! Een man met kennis! Let mijn woorden, ooit zal men staan te dringen om niet alleen boeken bij te houden maar ook om huisleraar te worden!

Welkom in Muyden, broeder Josephus, wij zijn Burggraaf Raboude de Ligne, en beheren sinds overlijden van Graaf Ghislenus het Muyderslot, tesamen met Graaf Silvain de Ligne.


Druk begon Raboude orders te geven.

Iemand om de ezel op stal te zetten! De boeken van broeder Josephus mogen meteen naar de bibliotheek, maar wie een bladzijde durft kreuken krijgt een weekloon boete! Laat de kok een stevige maaltijd bereiden, en haal brandewijn en mede boven! Geef de broeder een kamer in de Muydertoren, aan de gang tegenover het donjon.

Broeder Josephus, vanavond dineert u aan onze dis. Wij hechten veel waarde aan kennis en geschiedenis, en zijn zeer benieuwd meer te leren.


Na een korte stilte kwam de stalknecht tevoorschijn, begonnen enkele soldaten met de boeken, en een page diende zich aan om Josephus naar zijn kamer te brengen.
Back to top Go down
josephus
Bibliothecaris
josephus


Posts : 43
Woonplaats : Muiden
Beschrijving : Opgeleidt te kruisherenklooster van Sint Agatha
Humeur : Immers warrig en vol met kennis

Aankomst Josephus Empty
PostSubject: Re: Aankomst Josephus   Aankomst Josephus Icon_minitime1Fri Mar 04, 2011 7:46 am

Prachtig! Prachtig! Een man met geschiedenis! Een man met kennis! Let mijn woorden, ooit zal men staan te dringen om niet alleen boeken bij te houden maar ook om huisleraar te worden!

Welkom in Muyden, broeder Josephus, wij zijn Burggraaf Raboude de Ligne, en beheren sinds overlijden van Graaf Ghislenus het Muyderslot, tesamen met Graaf Silvain de Ligne.


En toen wat snelle orders

Broeder Josephus, vanavond dineert u aan onze dis. Wij hechten veel waarde aan kennis en geschiedenis, en zijn zeer benieuwd meer te leren.

Josephus was wat verbouwereert. Na jaren in het klooster geleeft te hebben een kamer, eten met een burggraaf, waarempel hij was aan het praten met een graaf.

Eh, sorry Uwe Hooggeboren Graaf. Ik was me niet bewust dat de graaf zelve mij zou ontvangen. Wellicht een plaats in de stallen naast mijn ezel zou genoeg geweest zijn, maar ik zal uw inschatting der zaken niet ter discussie durven stellen. Echter de boeken, zou ik deze bij me mogen dragen tot aan de bibliotheek voor ik intrek neem in de keukens. Ik neem aan dat al het personeel op de grond slaap in het stro in de keukens (ooc: dit was vaak zo in de middeleeuwen ;o)) Ik neem uw uitnodiging aan met betrekking tot het dineren. Echter mijn tafel etiquette welke ik slechts ken uit boeken mocht wellicht wat te wensen na laten. Wellicht kan ik uw bedienen en wat overblijft nuttigen in de keuken.

Josephus kijkt nogal verwart. Al deze luxe kent men niet als kloosterling en als zoon van arme loonarbeider.

Dan bedenkt hij plots dat de graaf echt voor hem staat en zakt moeizaam op een knie.

Mijn leven en toewijding staan tot uw beschikking oh Graaf. Moge mijn onbeleeftheid u niet ongrieven, het is mijn warrigheid ook een gift van Jah, ziet u... en houdt dat still voor hij wederom gaat babbellen....
Back to top Go down
Raboude
Pater Familias
Pater Familias
Raboude


Posts : 498
Humeur : Eeuwig gebrom

Aankomst Josephus Empty
PostSubject: Re: Aankomst Josephus   Aankomst Josephus Icon_minitime1Sun Mar 06, 2011 6:01 am

Raboude keek wat vreemd. Een man van de Allerhoogste in de keuken? In een plaats waar hij de lakens uitdeelde? Hij schudde zijn hoofd.

Wij staan erop dat u de eenvoudige kamer in de Muydertoren aanvaardt, en u ons vanavond aan onze dis vertelt over uw klooster van herkomst. Een man van God zal niet in de keuken te slapen komen of ons bedienen in ons huis. Indien u wenst kan u zelf uw boeken naar de bibliotheek brengen, de soldaten zullen u de weg wijzen. Eventueel kan u later de kapel bezichtigen, of rusten, zo u wenst. Vandaag heeft u alle tijd het kasteel te ontdekken, morgen kan u aan uw taak beginnen.

Daarna hielp hij de monnik recht.

Wij zijn blij dat u besef heeft van onze standenmaatschappij, maar in Huize de Ligne respecteert men de naam "eerste stand", welke nog steeds aan de clerus toekomt.
Back to top Go down
josephus
Bibliothecaris
josephus


Posts : 43
Woonplaats : Muiden
Beschrijving : Opgeleidt te kruisherenklooster van Sint Agatha
Humeur : Immers warrig en vol met kennis

Aankomst Josephus Empty
PostSubject: Re: Aankomst Josephus   Aankomst Josephus Icon_minitime1Mon Mar 07, 2011 2:48 am

Na de Burggraaf aandringt op het verblijf in een kamer en besluit met:

Wij zijn blij dat u besef heeft van onze standenmaatschappij, maar in Huize de Ligne respecteert men de naam "eerste stand", welke nog steeds aan de clerus toekomt.


Staat Josephus recht, met hulp van de Graaf, en glimlacht.

Wel dan zal ik aan mijn plicht voldoen en bidden voor u, uw familie en het volk, opdat u allen uw rechtmatige plaats mag nemen op de zon naar vrienden, Chistos en Jah. Biblotheek, kapel, kamer klinkt als een goede volgorde. Ja, laten we het zo doen. Ik zie uit naar vanavond en ik dank u en uw familie voor de mogenlijkheid hier te studeren en wellicht les te mogen geven.
Back to top Go down
Sponsored content





Aankomst Josephus Empty
PostSubject: Re: Aankomst Josephus   Aankomst Josephus Icon_minitime1

Back to top Go down
 
Aankomst Josephus
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» aankomst Cal
» aankomst Cal
» aankomst Animasta
» Aankomst van AnneSarah
» De aankomst van Anne

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Familie de Ligne :: Hoofdzetel van de familie de Ligne :: Burggraafschap Vianen :: Stadspoort Vianen-
Jump to: