Familie de Ligne
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Familie de Ligne


 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

 

 Aankomst van Nikolaj

Go down 
2 posters
AuthorMessage
Nikolaj
Heer
Heer
Nikolaj


Posts : 125

Aankomst van Nikolaj Empty
PostSubject: Aankomst van Nikolaj   Aankomst van Nikolaj Icon_minitime1Wed Nov 04, 2009 3:12 pm

Nikolaj had al een paar keer op het punt gestaan om naar zijn neef en nicht toe te gaan echter was het er nog altijd niet van gekomen. Telkens was er weer wat tussen gekomen of had hij weer een paar brieven die hij moest beantwoorden. Hij had nu echter tijd vrij gemaakt om eens langs te gaan en de jonge Eduard te zien. Hij had de jongen nu een paar keer gezien en had verbaasd gestaan over diens intellect. Nikolaj had na lang overleg met zijn lieve nicht en zijn waarde neef besloten een brief te versturen naar een lokale handelaar waar hij goed bevriend mee was geraakt omdat hij er vaak rollen perkament van kocht en ganzenveren. In de brief had hij een speciale bestelling geplaatst. Een cadeau voor Eduard... De handelaar had met veel plezier te kennen gegeven dat hij er voor ging zorgen en Nikolaj hoopte snel het cadeau in huis te hebben om richting Rotterdam te vertrekken om dit persoonlijk af te geven.

Nu was hij echter ook naar Edam gekomen omdat hij een cadeau had voor het hele gezin. Hij liet Aeneas, zijn trouwe bruine ros, langzamer lopen. Bij de poorten van het kasteel stopte hij en wachtte hij tot een poortwachter, of misschien zelfs een familielid, hem welkom zou heten.
Back to top Go down
Raboude
Pater Familias
Pater Familias
Raboude


Posts : 498
Humeur : Eeuwig gebrom

Aankomst van Nikolaj Empty
PostSubject: Re: Aankomst van Nikolaj   Aankomst van Nikolaj Icon_minitime1Thu Nov 05, 2009 11:57 am

Raboude was heel druk met het schrijven van allerlei briefjes. Zelden kwamen er zoveel duifjes aan te Edam, zijn kantoor leek wel een duiventil in zijn geheel! Toen hij een volgende duif losliet, merkte hij een gestalte aan de poort. Hij realiseerde zich dat ze nog geen poortwachter hadden, en waarschijnlijk zouden Pippa en Eduard hem niet horen, met al dat gekir van die duiven... Snel liep hij naar beneden. Toen hij zag wie de bezoeker bleek te zijn, lachte hij breed.

Pax Domini, mijn waarde neef! De Vrede van de Heer zij met U! Welk goed nieuws brengt u naar hier?
Back to top Go down
Nikolaj
Heer
Heer
Nikolaj


Posts : 125

Aankomst van Nikolaj Empty
PostSubject: Re: Aankomst van Nikolaj   Aankomst van Nikolaj Icon_minitime1Thu Nov 05, 2009 1:36 pm

Nikolaj glimlachtte breed toen hij zijn waarde neef naar de poort zag komen en hem begroette met een hartelijk welkom. Nikolaj was ondertussen afgestegen en stond naast zijn paard. Met een vriendelijke, hartelijke stem sprak hij tot zijn neef, terwijl hij ondertussen zijn paard een paar bemoedigende klopjes op diens hals gaf:

Et cum spiritu tuo, mijn waarde neef. Moge de vrede en liefde van Jah ook met u zijn!
Enkel maar geschenken en woorden brengen mij tot uw poorten, waarde neef. Geschenken voor u en de uwen en woorden van blijdschap en liefde welke ik enkel maar met u en de uwen wens te delen. Al te lang heb ik dit bezoek uit gesteld en vandaag wil ik dan toch eindelijk eens langs komen om mijn waarde neef en diens lieftallig vrouwe op te zoeken. Tevens wil ik ook weer eens mijn neefje zien waarvoor ik nog iedere dag bid, opdat hij mag opgroeien in de liefdevolle armen van zijn twee liefdevolle ouders.

Kom ik gelegen, of heeft u het druk?


Nikolaj glimlachtte breed. Hij wist dat zijn zinnen nogal langdradig konden zijn, echter was het al weer een tijd geleden dat hij zijn neef gesproken had en het deed hem weer goed eens een gesprek met hem aan te kunnen knopen.

Nikolaj had deze laatste vraag gesteld omdat, toen hij naar het haar van zijn neef keek, zijn neef bijna een nest op zijn hoofd leek te hebben. Haren waren vermengt met veren en vormden zo een komisch gezicht.
Back to top Go down
Raboude
Pater Familias
Pater Familias
Raboude


Posts : 498
Humeur : Eeuwig gebrom

Aankomst van Nikolaj Empty
PostSubject: Re: Aankomst van Nikolaj   Aankomst van Nikolaj Icon_minitime1Sat Nov 07, 2009 2:47 am

Raboude klopte nog wat veren en stof van zijn kleren, toen Nikolaj zijn groet beantwoordde.

Kom ik gelegen, of heeft u het druk?

Het is altijd druk, maar werk laten voorgaan op vrienden en familie brengt slechts ongeluk, mijn neef, dat mag u onderhand wel weten. Echter, had ik geweten dat ik zoveel duiven zou nodig gehad hebben toen ik besloot het havenmeestersschap op te nemen, had ik toch op voorhand een ruimere duiventil laten maken!

Toen wilde hij even aan zijn oor krabben, maar tot zijn schrik merkte hij dat er daar een hoop veren waren. Nou, was dit dan de pruik die hij in gedachten had? Nee hoor! Snel veegde hij de veren weg, terwijl hij Nikolaj toesprak:

Ik stel voor dat we uw paard naar de stallen brengen, daar zal u trouwens nog een bekende tegenkomen. Wellicht zit Eduard daar ook, de jongen is dol op paarden, en de stalknecht laat hem af en toe wel eens rijden. En ik heb een vermoeden dat mijn echtgenote niet lang meer op zich laat wachten. Komt u mee?
Back to top Go down
Nikolaj
Heer
Heer
Nikolaj


Posts : 125

Aankomst van Nikolaj Empty
PostSubject: Re: Aankomst van Nikolaj   Aankomst van Nikolaj Icon_minitime1Sun Nov 08, 2009 11:27 am

Nikolaj luistert vriendelijk naar de woorden van zijn waarde neef. Met brede glimlach antwoord hij:

Ik zal u volgen, mijn waarde neef.
Back to top Go down
Sponsored content





Aankomst van Nikolaj Empty
PostSubject: Re: Aankomst van Nikolaj   Aankomst van Nikolaj Icon_minitime1

Back to top Go down
 
Aankomst van Nikolaj
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Nikolaj de Ligne von Rostov arriveert
» Aankomst van Say
» aankomst Cal
» aankomst Cal
» Aankomst van AnneSarah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Familie de Ligne :: Domeinen van Raboude en Pippa :: Kasteel van Edam :: Gelijkvloers :: Inkomhal - Acceuil-
Jump to: