Familie de Ligne
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Familie de Ligne


 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

 

 De aankomst van Anne

Go down 
2 posters
AuthorMessage
AnneSarah

AnneSarah


Posts : 32

De aankomst van Anne Empty
PostSubject: De aankomst van Anne   De aankomst van Anne Icon_minitime1Sun May 30, 2010 3:33 pm

Gesierd met een grote glimlach pakt Anne enkele spullen in een grote kist. Een tijd geleden had ze Eduard eindelijk weer gesproken. Even kan ze het niet laten om van blijdschap op haar onderlip te bijten. Een vervelend trekje wat helaas maar al te vaak haar gevoelens verrade.
De tijd is voorbij gevlogen sindsdien. Na haar terugkeer uit het klooster was er het nodige werk te verrichten. Bij gebrek aan geld voor dieren had ze het stukje land naast haar huisje omgetoverd tot een vruchtbare akker. Een grote schoonmaak had het huis zowaar goed bewoonbaar gemaakt. De stijgende temperatuur en het late ondergaan van de zon hadden haar doen realiseren dat de lente al ver gevorderd was. De hoogste tijd om de man die haar hart sneller deed kloppen weer eens een bezoek te brengen.
De kist had zich in de loop van de tijd gevuld met dingen die ze verzameld had voor Eduard. Zijn nieuwe optrekje zou vast wel wat aankleding kunnen gebruiken. Even glijdt haar hand over de dikke donkerblauwe stof die ze aan hem wil laten zien als inspiratie voor een kamer.
Nu maar hopen dat hij inmiddels genoeg opgeknapt is om zich eens te orienteren op het kopen van wat meubels. Ze hoopte samen nog heel wat uitjes te plannen. Wegdromend maant ze zichzelf om niet al te ver vooruit te denken. Ze hadden elkaar immers pas één keer gesproken. Hoe het zou gaan, dat zou de tijd moeten leren. Daar waren ze het beide mee eens geweest.
Op weg naar buiten werpt ze nog snel een blik in de ruit om te controleren of haar jurk en haren wel fatsoenlijk zitten. Snel stopt ze nog een haarlok op zijn plaats en wenkt ze de koetsier om de kist op te laden.

Nerveus trommelt ze met haar vingers op de zitting. Hoe zou het er uit zien, Volendam. Tijdens de warme lentemiddagen in de tuin had ze er vaak over gefantaseerd. Eindelijk zou ze het dan echt zien. Ze verwachtte in ieder geval een ruime stal en water in de buurt. Zijn gekregen paard zou hij daar kunnen stallen. Heerlijk zou hij aan het water kunnen zitten om te vissen en bovendien moest hij haar nog leren zwemmen!
Sneller dan verwacht houdt de koets stil. Nieuwsgierig kijkt Anne uit het raampje. Ze is de koetsier voor en opent snel het deurtje. Met grote passen loopt ze op de poort af. Ze heeft zin om Eduard weer te zien. Snel kijkt ze om zich heen of ze ook ergens een wachter ziet. Als haar ogen er zo snel niet één ontdekken, klopt ze enkele malen stevig aan.
Back to top Go down
Eduard Noël de Ligne

Eduard Noël de Ligne


Posts : 317
Woonplaats : Rotterdam

De aankomst van Anne Empty
PostSubject: Re: De aankomst van Anne   De aankomst van Anne Icon_minitime1Sun May 30, 2010 10:56 pm

Wachters van Volendam

De twee mannen zijn druk in gesprek. Onderwerp van hun onderhoud is de ontmoeting met de vermeende zus van de Heer des huizes.
Als kleine belhamels werden ze achter een paard en allerlei schoonmaak spullen gestuurd. Tot overmaat van ramp had de betreffende dame op het woord Port het merendeel van de spullen in het wachtershuis achter gelaten.

Om niet weer een verzoek te krijgen achter weglopende paarden te rennen is de poort gesloten en hebben ze zich terug getrokken in het wachtershuis.
Enkele harde bonzen op de poort doet ze van schrik opspringen.
Met gekraak komt de zware eikenhouten deur in beweging en laat een jongedame aan de andere zijde zien.
Haar statige voorkomen verraad een goede afkomst. Haar vervoersmiddel de bevestiging. Zou deze dame de verloofde zijn van de Heer?
Hij had hen al gezegd dat ze binnen enige tijd een bezoek zou komen brengen.
De oudste van de twee, een bebaarde pezige kerel vraagt met een krakende stem naar de reden van het bezoek.


Goededag dame.
Met wie hebben wij de eer en wat is de reden van uw bezoek?

De woorden laat hij begeleiden door een lichte buiging. Als dit daadwerkelijk de dame is die hij denkt kan hij maar beter een goede indruk achterlaten.
Back to top Go down
AnneSarah

AnneSarah


Posts : 32

De aankomst van Anne Empty
PostSubject: Re: De aankomst van Anne   De aankomst van Anne Icon_minitime1Mon May 31, 2010 12:03 pm

Tot Annes blijde verassing opent de poort zich vlug en wordt ze uiterst vriendelijk welkom geheten.

Goededag dame.
Met wie hebben wij de eer en wat is de reden van uw bezoek?


Die Eduard toch. Hij had zijn personeel keurig opgeleid. De bescheiden buiging die na de woorden volgt zorgt er voor dat ze wederom op haar lip bijt. Het lieflijke gebaar past in de verste verte niet bij het gedaante en het stemgeluid van de man. Anne grinnikt en knikt.


Mijnheren, allereerst wil ik mijn dank uitspreken voor de vriendelijkheid waarmee u mij ontvangt. Niet eerder heb ik het meegemaakt dat een poort zo spoedig geopent werd. Nogmaals, mijn complimenten.
Ik ben Anne Sarah de Ligne, dochter van Sybillee en Silvain. Uw heer heeft mijn hart gestolen en ik mag mij sinds enige tijd zijn verloofde noemen. Mijn verlangen om bij hem te zijn heeft me hier gebracht. Een vrouwelijke hand bij het inrichten van een landgoed kan nog wel eens van pas komen. Et voila, dat brengt mij hier.


Een vriendelijke glimlach sluit haar aankondiging af. Net als de poortwachter antwoord wil geven bedenkt ze zich iets en valt hem in de rede.

Mijn Excuus dat ik u in de rede val. Er schiet mij nog iets te binnen. Achter op de koets staat een grote kist met enkele spullen die ik Eduard wil laten zien ter inspiratie. Als het schikt zou ik het heel fijn vinden als jullie hem naar binnen zouden tillen.

Wederom glimlacht ze en strijkt een, inmiddels voor de derde keer naar beneden gevallen, lok uit haar gezicht.
Back to top Go down
Eduard Noël de Ligne

Eduard Noël de Ligne


Posts : 317
Woonplaats : Rotterdam

De aankomst van Anne Empty
PostSubject: Re: De aankomst van Anne   De aankomst van Anne Icon_minitime1Mon May 31, 2010 12:39 pm

Wachters van Volendam

Libert, de oudste van de twee wachters en degene die de dame heeft aangesproken luistert aandachtig naar de woorden van de Jonkvrouw.
Mijnheren, allereerst wil ik mijn dank uitspreken voor de vriendelijkheid waarmee u mij ontvangt. Niet eerder heb ik het meegemaakt dat een poort zo spoedig geopent werd. Nogmaals, mijn complimenten.
Ik ben Anne Sarah de Ligne, dochter van Sybillee en Silvain. Uw heer heeft mijn hart gestolen en ik mag mij sinds enige tijd zijn verloofde noemen. Mijn verlangen om bij hem te zijn heeft me hier gebracht. Een vrouwelijke hand bij het inrichten van een landgoed kan nog wel eens van pas komen. Et voila, dat brengt mij hier.


Haar woorden bevestigen zijn vermoedens die hij al eerder in zijn gedachten heeft gekregen. Als ze de verloofde is van de Heer, zou het zomaar kunnen dat de dame de toekomstige Dame is.
Reden temeer om haar met alle egards te benaderen.
Hij is al op leeftijd gekomen. Het werk als wachter ligt niet voor het oprapen. Hij heeft zijn leven gediend in het Hollandse leger. De jaren hebben zijn fysiek achterhaald.
Een baan als deze is hem zeer dierbaar en er is hem alles aan gelegen dit nog lange tijd vol te houden.

Het kasteel kan inderdaad wel een kuisbeurt gebruiken. Maar wacht even... vertelde de dame niet dat ze de dochter is van Sybilla?...de Gravin?....van Arkel?
Met het angstzweet wat opkomt op zijn ruggengraat kijkt hij haar aan. Netjes wachtend tot ze volledig is uitgesproken.
Als er geen woorden komen besluit hij haar voor te stellen richting het kasteel te gaan om de Heer de Ligne op te zoeken.
Mijn Excuus dat ik u in de rede val. Er schiet mij nog iets te binnen. Achter op de koets staat een grote kist met enkele spullen die ik Eduard wil laten zien ter inspiratie. Als het schikt zou ik het heel fijn vinden als jullie hem naar binnen zouden tillen.

En ja hoor.... tuurlijk maakt hij een misser. Er volgde nog een reeks met opdrachten.
Denkend aan zijn rug die enige slijtage vertoond richt hij zich op zijn jongere makker na de dame een knikje met zijn hoofd gegeven te hebben.
Hij bromt enkele woorden in de zin van...stalmeester...Koets, kist en richt zich weer op de Jonkvrouw.


Dame... maakt u zich geen zorgen over de koets en uw spullen. Er wordt voor gezorgd.
Ik zal u richting het kasteel brengen waar u uw verloofde zal kunnen ontmoeten.
Back to top Go down
Sponsored content





De aankomst van Anne Empty
PostSubject: Re: De aankomst van Anne   De aankomst van Anne Icon_minitime1

Back to top Go down
 
De aankomst van Anne
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» aankomst Cal
» Aankomst van Say
» aankomst Cal
» [RP] Aankomst Connortjes
» Aankomst van AnneSarah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Familie de Ligne :: Hoofdzetel van de familie de Ligne :: Overige familiebezittingen :: Domeinen van Raboude en Pippa :: Kasteel van Volendam :: Poortwachtershuis-
Jump to: